SEO Şarlatanlığı

Evrim Ağacı’ndan tanıdığımız Çağrı Mert Bakırcı; özellikle gazete sitelerini yaptığı fakat, başkalarının da sık sık başvurduğu çöp makale olan SEO içeriklerine dikkat çekmek istemiş.































Kaynaklar

Ana akım medya, SEO’ya nasıl mahkum oldu ve ne tür bir iğrençlik yaşanıyor, gelin hep birlikte görelim.

“Filyasyon” ne demek, merak ettiniz ve Google’a yazdınız diyelim. Bende ilk sırada Hürriyet çıkıyor. Peki, girdim içine, başladım okumaya…

Satır satır alıntılıyorum:

Başlık: “Filyasyon nedir ve ne demek? Türkiye’deki filyasyon süreci nasıl işledi? TDK’da filyasyonun anlamı”

Tamam, peki.

Lütfen yazdıklarımı satır satır, kelime kelime okuyun. Birebir Hürriyet’ten, aynı sırada alıyorum.

Alt başlık:

Filyasyon nedir? sorusu, Sağlık Bakanı Fahrettin Koca’nın yaptığı açıklamalarla beraber, yanıtı araştırılan konulardan oldu. Özellikle corona virüsü gelişmelerini takip edenler, filyasyon corona virüs ilişkisinin ne demek olduğunu ve filyasyonun koronavirüste nasıl bir yol oynadığını araştırıyor. Filyasyon ekibinin corona virüs salgınını önlemede üstün rol oynadığını Sağlık Bakanı daha önce açıklamıştı. İşte, filyasyon ne demek? Türkiye’deki filyasyon süreci nasıl işledi? sorularının yanıtlarını araştıranlar için filyasyonun anlamı hakkında ayrıntılı bilgiler…

Alt başlık da bilgi vermedi, olabilir. Ama bariz bir şekilde Google’a yaranmak için yazılmış koca ve anlamsız bir paragraf…

Peki, devam.

Yazının ilk paragrafına geçelim.

Filyasyon nedir, ne demek sorusu Sağlık Bakanı Fahrettin Koca’nın açıklamalarından sonra en çok merak edilen kelimelerden biri oldu. Filyasyon, corona virüsü salgınında önemli bir takip mekanizması olarak vaka sayısının artmasını önledi.

Peki filyasyon nedir, ne anlama gelir? Türkiye’deki filyasyon süreci nasıl işliyor. Filyasyon kelimesinin tıpta karşılığı nedir?

İlk paragrafta da bilgi alamamakla kalmadık, başlıkta ve alt başlıkta zaten yer verilen, insanların Google’da nasıl arayabileceklerine yönelik tekrar tekrar aynı soruların farklı biçimlerde sorulmasına yönelik bir girişim.

Tamam, ikinci paragrafa geçelim.

Corona virüsü önlemleri çatısı altında Sağlık Bakanı Fahrettin Koca filyasyon çalışmalarıyla ilgili bulunduğu değerlendirmenin ardından filyon süreci vatandaşlar tarafından merak edilen konular arasında yer aldı. Bakan Koca filyasyon ekibinin koronavirüs salgınını kontrol altına almada etkin olduğunu belirterek, filyasyon kelimesiyle ilgili bilgileri paylaştı. Bakan Koca’nın açıklamalarının ardından filyasyon kelimesinin anlamı internette merak edilen sorular arasında yer aldı.

Peki, filyasyon nedir? Filyasyon ekibi ne yapar? İşte, Sağlık BakanI Fahrettin Koca’nın açıklamalarına göre filyasyon sürecinin detayları

İkinci paragraf da kendisinden öncekilerle aynı soruları ve cümleleri tekrar ediyor. Böylece Google’ın botlarına “Bu içerik, bu konuyla ilişkili. Ola ki biri bu sorulardan birini aratırsa, bizi göster!” demeye çalışıyorlar.

Tamamen programatik bir şarlatanlık yani.

Devam.

Nihayet yazının ortasında “Filyasyon Nedir?” başlığı altında sorumuza cevap bulabiliyoruz:

“Filyasyon kelimesi tıpta hastalığın kaynağını bulmak anlamına gelmektedir. Özellikle bulaşıcı hastalıklarda yapılan hastalığın ilk ortaya çıkış nedenini bulmak için yapılan çalışma anlamına gelmektedir.”

Rahat bir “Oh” çektiniz. Şimdi daha detaylı bilgi istiyorsunuz. Devam.

“Filyasyon, herhangi bir bulaşıcı hastalığın hangi sebeplerden ötürü kaynaklandığının tespit edilmesi işlemine verilen isimdir. Başka bir deyişle kaynak arama çalışmasıdır.”

“Bu çalışmalar neticesinde tehlikenin hala devam edip etmediği ve başka insanların risk altında olup olmadığı gibi önemli bilgiler elde edilebilmektedir. Filyasyon çalışmaları bulaşıcı hastalıklar mücadele etmede çok önemlidir.”

“Bulaşıcı hastalıklarla mücadele kapsamında vakaların bildiriminden sonra hastalık etkenini, kaynağını, bulaşma yolunu saptamak ve korunma ve kontrol önlemlerini almak amacıyla yapılan saha incelemesidir.”

Sonraki 2 paragraf da, zaten aynı tanımın farklı cümlelerle tekrar tekrar ifade edilmesinin ürünü.

Neden? Çünkü Google içeriği tararken ve size sunarken kavramsal bir tarama da yapıyor. Yani konuya etraflıca değinilmiş mi ve yeterince detaylı ele alınmış mı…

Ama “tembel gazetecilik”, konuyla ilgili yeterince araştırma yapmak yerine, aynı cümleyi farklı şekillerde tekrar tekrar vererek Google botlarını aldatmayı ve Google arama sıralamasını kandırmayı hedefliyor.

Evet, sonra çıkıp buna “gazetecilik” deyip, ödül falan veriyorlar.

Bu gazetelerin yurt dışındaki emsallerine bir bakın: The New York Times, The Washington Post, The Guardian, vs. Bunların herhangi birinde böyle bir çaba gördünüz mü? Anca tabloidlerde, o da bundan bin kat az…

Göremezsiniz, çünkü bizim “ana akım gazetelerimiz”, gerçek gazetecilerin “tabloid” dediğine denk.

Bu iğrenç uygulamanın değişmesi gerekiyor. Gerçek gazeteciler, gerçek gazetecilik ve dürüst habercilik yaptıkları için Google tarafından cezalandırılıyorlar.

Bu, ilk etapta ufacık bir sorun gibi gelebilir. Ancak iddia ediyorum, haberler internetten aratılmaya ve alınmaya devam ettikçe, bu detay düzeltilip, gerçek gazetecilik Google tarafından öncelik haline getirilirse “yer yerinden oynar”.

Bu arada sorun Google’ın Türkçeyi yeterince iyi analiz edemiyor oluşundan falan kaynaklanıyor olabilir. SEO uzmanları bunu daha iyi bilecektir. Ama fark etmez; sebebi ne olursa olsun, şu anda Türkiye’deki gazetelerin bu konuyu silaha dönüştürüp kötüye kullandığı çok açık.

Umuyorum bu konu ve altında yatan binlerce diğer önemli detay gündeme daha çok getirilir ve bazı çözümler aranır.

Çünkü haberi nasıl ve nereden aldığımız, ne düşündüğümüzü ve olaylardan ne anladığımızı doğrudan etkiliyor.

Bu arada burada Hürriyet örneğini verdim de, halkın ezici çoğunluğunun etkileşime girdiği gazetelerin HEPSİ böyle. Hürriyet ile bir alıp veremediğim yok elbette. Merak sonucu ona denk geldim.

İkincisi, bir konuya yönelik giriş, gelişme, sonuç yazmakta HİÇBİR sorun yok. Sorun, bunu kötücül ve bariz art niyetli sebeplerle yaptığınızda çıkıyor.

Yoksa Wadsworth Sabiti gibi şeyler (aşağıda) zaten bilindik meseleler. Burada olan o değil ama…

https://evrimagaci.org/internet-yasalari-kendiliginden-olusan-satirik-internet-oruntuleri-7396

Üçüncüsü, her dijital medya unsuru SEO’ya önem verir. Zaten aksi takdirde “SEO uzmanı” diye bir şey olmazdı. Bunda bir sakınca yok.

Ancak prestij ve kalite, (dijital) dünyanın gereksinimleriyle halkı aldatma arasındaki çizgi üzerinde nerede kalmayı seçtiğinizle belirleniyor.

Bir de Türkiye’deki gazete ve haber kaynaklarının “Google reklam politikası” var ki ona şimdi hiç girmeyelim.

Yaptıklarıyla, Türkiye’deki gerçekten dürüst ve çalışkan gazete ve medya organlarının altını nasıl oyduklarını, geleceklerini nasıl zor soktuklarını bir ara anlatırım.

Kaynak : https://twitter.com/cagrimbakirci/status/1258044073291714561?s=19
Kaynak Kolay Okunur : https://threadreaderapp.com/thread/1258044073291714561.html

2 Beğeni

Twitter’da link veren hiçbir haber kaynağını kullanmıyorum şahsen.

“İnanılmaz şekilde değişti, devamı … www.askagkjaakkdkşasjşj.com…” şeklinde twitler boş twitler ki zaten twitterın mantığına ters twitler.

Twitter’da bir durum varsa kısaca özetleyip yazarsın geçersin…Eski RSS Feed tarzı bir platform orası.

ben bu tekrarı görünce direkt çıkıyorum ama sabah vs bundan daha beter aynısı ek olarak her paragraf ayrı sayfada