İçeriğin asıl adresi: İleti Yönetim Sistemi İçin Geri Sayım Başladı – İnternette Kalite Hareketi
İstenmeyen SMS Nasıl Şikayet Edilir? rehberimizde ele aldığımız istenmeyen SMS, e-posta ve aramalar çok sayıda kişiye rahatsızlık veriyor. O rehberimizde anlattığımız şekilde şikayetlerini göndermiş olan sayısız tüketici sayesinde Ticaret Bakanlığı, daha sıkı tedbirler için gerekli Kanun ve Yönetmelik değişikliklerini gerçekleştirdi. Bakanlık tarafından bu değişikliklerle birlikte ulusal bir ticari elektronik ileti yönetim sisteminin kurulmasına karar verildi. İleti Yönetim Sistemi adı verilen bu sistem 1 Eylül 2020’de hayata geçecek.
İleti Yönetim Sistemi nedir?
İleti Yönetim Sistemi (İYS), tüketicilerin SMS, e-posta, arama gibi farklı türde ticari elektronik iletilere dair izinlerini görebilecekleri, istediklerinde izinlerini değiştirebilecekleri, izinsiz gönderilen iletileri şikayet edebilecekleri ve şikayetlerini takip edebilecekleri, internet, kısa mesaj ve çağrı merkezi üzerinden tüm izinleri zaman damgası ve elektronik imza ile kayıt altına alarak hizmet verecek ulusal bir ortak veritabanı sistemidir.
6563 sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun ve Ticari İletişim ve Ticari Elektronik İletiler Hakkında Yönetmelik çerçevesinde Ticaret Bakanlığı tarafından görevlendirilmiş Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğinin (TOBB) bir iştiraki olarak kurulan İleti Yönetim Sistemi A.Ş tarafından yürütülecek İleti Yönetim Sistemi (İYS), tüketicilerin ticari iletişimlere dair tüm izinlerini tek bir noktadan yapmasına olanak sağlayacak.
Mevcut durumda tüketiciler olarak izinsiz ticari SMS, e-posta ve arama aldıktan sonra bunları istemediğimizi belirtmek için gönderen tarafların her birine tek tek ret veya şikayet başvurusunda bulunmamız gerekiyor. Onlarca farklı adresten izinsiz ticari SMS, e-posta ve arama alıyorsak bunların hepsiyle tek tek uğraşmamız hayatın olağan akışında olası bir durum değil. Durum bu olunca işletmeler tüketicinin çaresizliğini istismar etmekten geri durmuyorlardı.
İleti Yönetim Sistemi tüm bu elektronik iletiler için yapmamız gereken onay, ret veya şikayet işlemlerini bir noktada toplayarak istediğimiz şekilde yönetebilmemiz geliştiriliyor. Onay ve ret işlemleri İleti Yönetim Sistemi üzerinden derli toplu bir şekilde halledilebilecek.
İleti Yönetim Sistemi’yle İlgili Tanımlar
Hizmet Sağlayıcı: Kanun çerçevesinde, arama, mesaj, e-posta vb. araçları kullanarak ticari iletişim sağlayan gerçek ve tüzel kişiler hizmet sağlayıcı olarak adlandırılmaktadır.
Alıcı: İşletmeler yani hizmet sağlayıcılar tarafından gönderilen ticari elektronik iletilerin muhatabı olan arama, mesaj ve e-posta gibi iletişim adresi sahibi kişiler alıcı olarak anılmaktadır.
Ticari Elektronik İleti: Gerçek ve tüzel kişilerin ticari faaliyetleri doğrultusunda mal ve hizmetlerini tanıtmak, pazarlamak ya da işletmesinin tanınırlığını arttırmak amacıyla elektronik iletişim araçlarıyla yapılan her türlü ticari iletişimi ticari elektronik ileti olarak adlandırılır.
Onay: Onay, hizmet sağlayıcının ticari elektronik ileti gönderimi öncesinde alıcının rızasını almasını ifade eder. Bu rızanın alınması Kanun gereğince zorunlu tutulmuştur.
Ret veya Çıkış Hakkı: Alıcının, hizmet sağlayıcıya ticari elektronik ileti gönderebilmesi için vermiş olduğu onayı kaldırması ret bildirimi veya çıkış hakkını kullanması olarak ifade edilir.
Nasıl çalışır?
Artık tüm ticari elektronik ileti izinleri İleti Yönetim Sistemi’nde saklanacak. Hizmet sağlayıcılar pazarlama, promosyon, kampanya, indirim, hediye reklam vb. içerikli iletileri gönderebilmek için Alıcılar tarafından aldıkları izinlerini bu sisteme yükleyecekler.
Alıcılar, İYS’ye kaydolduğunda çeşitli Hizmet Sağlayıcılara ilişkin izinlerini kolayca değiştirebilecek. İYS üzerinde gerçekleştirilen tüm onay ve ret işlemlerinde zaman damgası ve elektronik imza bulunacak. Böylece tüm işlemlerin hukuki olarak geçerliliği olacak. İYS ile tüketiciler mobil, çağrı merkezi, kısa numara, kısa bağlantı ve e-Devlet kapısı gibi yollarla tüm onay, ret ve şikayet işlemlerini gerçekleştirebilecekler. Tüm bu işlemler İYS veritabanında tutulacak. Firmalar, veritabanında izni bulunmayan hiçbir tüketiciye ticari elektronik ileti gönderemeyecek. İzin vermeyen tüketicilere göndermeye çalıştıkları tüm iletiler İYS tarafından engellenecek.
Tüketiciler İleti Yönetim Sistemi üzerinden izinlerini yönetme imkanına sahip olarak izinlerini istediği gibi değiştirebilecekler. İşletmelerin kendileriyle nasıl ve ne yolla iletişim kuracağını, hangi işletmelerin bu izinlere sahip olacağını belirleyebilecekler.
1 Eylül 2020 tarihinde yürürlüğe girecek İleti Yönetim Sistemi ile birlikte ticari iletişimde bulunmak isteyen gerçek veya tüzel kişiliği haiz Hizmet Sağlayıcılar, belirlenen takvime göre bu tarihten önce İleti Yönetim Sistemi’ne (İYS) kaydolmak zorundalar. Alıcılar da 1 Haziran 2020’den itibaren tercihlerini belirlemeye başlayacaklar.
1 Eylül 2020’ye kadar belirlenen takvim:
- 3 Ocak 2020 – İYS’nin açılması, hizmet sağlayıcı ve vatandaşların bilgilendirilmesi
- Ocak 2020 – Hizmet sağlayıcılar için İYS başvurularının alınması
- Mart 2020 – Hizmet sağlayıcılar için İYS’nin açılması
- 1 Haziran 2020 – Vatandaşlar ve kamu için İYS’nin açılması
- 1 Eylül 2020 – Aracı hizmet sağlayıcılar (operatör ve sabit telefon işletmecileri) için İYS’nin açılması
Sistemin en verimli şekilde işleyebilmesi için İYS’ye aykırı davranan işletmelerin bizler tarafından şikayet edilmesi ve Bakanlık tarafından sıkı bir şekilde denetlenerek gerekli yaptırımların uygulanması da gerekecektir.
Bu sistemin öngörüldüğü şekliyle uygulanmasını ve tüketicilerin omzundaki yükü hafifletmesini diliyoruz.
Kaynak: https://iys.org.tr/