Taşeron Tuzaklarına Dikkat!

Merhaba sayın İKH üyeleri, sizlere elektronik haberleşme işletmecilerinin (telefon/internet/mobil/televizyon) satışını yapan taşeronlar (üçüncü taraf çağrı merkezleri/çözüm ortakları) hakkında dikkat edilmesi gereken bazı bilgiler vereceğim.

Telefonunuza abuk sabuk numaralardan çağrılar geliyor. Açıyorsunuz, “Merhaba X bey/hanım X firmasının müşteri hizmetlerinden arıyorum/ Türk Telekom’dan arıyorum/ X kurumundan arıyorum” vs. şeklinde konuşmaya başlıyor. Bu arayanlar elektronik haberleşme işletmecilerinin resmi müşteri hizmetleri değildir. Bunların işletmeciler ile doğrudan hiçbir bağı yoktur. Bu işletmecilerin bayileri, bayilerin taşeronları, taşeronların taşeronları ile abone başına prim üzerinden anlaşma yapmış merdivenaltı dükkanlardır.

Çalışma mantığı şu şekildedir: İşletmeciler bayilerine, aylık belli bir abone sayısı hedefi koyup prim ödüyorlar. Bayiler de daha fazla prim kazanmak için altlarında taşeron çalıştırıyor ve bu taşeronlara aldıkları primden pay ödüyorlar. Aylık belli bir hedefleri olduğu için bu hedefi tutturamadıkları zaman tacizde ve sahtekarlıkta çığır açmaya başlıyorlar. Bayiler ve taşeronlar, diğer işletmecilerden veya altyapı sağlayıcısı Türk Telekom’dan abone bilgilerini (isim, cep no, adres, tarife/taahhüt/fatura bilgileri) parayı bastırıp alıyorlar (TCK 135 ve 136’ya göre suç) ve sizi taciz etmeye başlıyorlar (6563 sayılı kanuna göre izinsiz ticari iletişim). İşletmeciler “bana abone getir de nasıl getirirsen getir” mantığını benimsedikleri için bu taşeronlarla ilgili herhangi bir denetleme ve yaptırımda bulunmuyorlar. Aslında işletmeciler soruşturmadan kurtulmak için pis işlerini bu taşeronlar aracılığıyla yaptırıyorlar. Doğrudan olmasa da işlerine gelen tarifelerde (düşük hızlı, duran kotalı) taşeronlara yüksek prim vererek dolaylı olarak dolandırıcılığa teşvik ediyorlar.

Elektronik Haberleşme İşletmecilerinin Resmi Müşteri Hizmetleri Numaraları ve İnternet Adresleri

Türk Telekom Mobil: 444 1 444 || 444 1 500 ||www.turktelekom.com.tr || www.avea.com.tr
Türk Telekom İnternet/Tivibu: 444 1 444 || 444 0 375 || 444 5 375 || www.turktelekom.com.tr || www.ttnet.com.tr || www.tivibu.com.tr
Türksat Kablo: 126 || 444 0 126 || 0850 804 44 44 || www.turksatkablo.com.tr
Turkcell Mobil: 0532 532 00 00 || www.turkcell.com.tr
Turkcell Superonline: 0532 532 00 00 || 0850 222 0 222 || www.turkcell.com.tr || www.superonline.net
Vodafone Mobil: 0542 542 00 00 || www.vodafone.com.tr
Vodafone Net: 0542 542 00 00 || 0850 542 0 542 || www.vodafone.com.tr/Net
D-Smart: 0850 266 0 266 || www.dsmart.com.tr
Digiturk: 0212 473 73 73 || www.digiturk.com.tr
Millenicom: 0850 333 0 333 || www.milleni.com.tr
TurkNet: 0850 288 80 81 || www.turk.net
Netspeed: 444 0 217 || www.netspeed.com.tr

Kimlik hırsızlığı, sahte evrak, gerçek dışı kampanyalar gibi sorunlara karşı yukarıdaki telefon ve internet adresleri dışında asla başvuru yapmayınız !!! Whatsapp veya xx@gmail.com gibi yerlere kimlik fotoğrafınızı göndermeyiniz !!!

Yukarıdaki sitelere benzer isimlerde ve tasarımlarda birçok sahte site mevcut. Arama sitelerine reklam vererek üst sıralara çıkıyorlar. Arama sonuçlarına güvenmeyin, yukarıdaki linklere tıklayarak veya adresi kendiniz yazarak ulaşın.

Taşeronların kullandığı numaralar genellikle 0850, 02129xxx, 02169xxx ile başlayan voip hatlarıdır. Voip hatlarının maliyeti çok düşüktür ve her türlü manipülasyon yapılabilir. Cep telefonu vs. internete bağlı herhangi bir cihaz üzerinden kullanılabilir, dışarıdan gelen aramalara kapatılabilir, sesli anons atanabilir, istenildiği gibi kullan-at yapılabilir. Bu şekilde yapılan aramaları mutlaka https://tiss.gtb.gov.tr üzerinden (e-devlet girişi gerekli) şikayet edin. Arama başına en az 1000 lira ceza yiyecekler. Şikayetinizin iptal olmasını önlemek için arayanın taşeron firma olduğunu mutlaka belirtin çünkü işletmecilerin kendisi tarafından yapılan aramalar Ticaret Bakanlığı yetkisi dışında.

Taşeronların Sıkça Söyledikleri Yalanlar

Türk Telekom’dan arıyorum/Türk Telekom’un alt firmasıyız/Türk Telekom ile anlaşmalıyız.
Türk Telekom’un diğer İSS’lere altyapı kiralama dışında hiçbir bağı yok, hepsi ayrı firmalardır. Taahhütlü aboneliğinizi cayma bedeli olmadan taşımanız imkansızdır.

Tüm geçiş işlemlerini biz yapıyoruz, hiçbir ücret ödemeyeceksiniz.
Eski İSS’de taahhüdünüz varsa mutlaka cayma bedeli çıkar, arayan taşerona kesinlikle güvenmeyin. İşletmeci değişikliği (churn) işleminde sözleşme ve (varsa) tahhütname haricinde ek bir evrak imzalayarak yeni İSS’nin eski İSS’de olan aboneliğinizi iptal etmesi için yetki vermiş oluyorsunuz. Fakat bu işlemde yeni İSS’nin resmi müşteri hizmetlerinin sizi arayarak yeni tarife, kampanya ve taahhüt ile ilgili bilgilendirmesi, eski İSS’deki aboneliğiniz iptal edileceği için taahhüdünüz varsa cayma bedeli çıkacağı konusunda uyarması ve sesli onayınızı alarak kaydetmesi gerekiyor. İmza atmış olsanız bile bu onayı vermediğiniz sürece geçiş işlemi yapılamaz. İmza sonrasında bahsettiğim gibi bir arama yapılmadıysa mutlaka BTK’ya şikayet edin. https://telkoder.org.tr/wp-content/uploads/2017/06/BTK2012-60.pdf

Taahhütünüz bitiyor, yenilemezseniz/teklifimizi kabul etmezseniz ceza ödeyeceksiniz/faturanıza zam gelecek.
Telefondaki şahsa inanmayın, taahhüt sürenizi kendiniz kontrol edin. Taahhüt süreniz içinde kimse size kuruş zam yapamaz, tarife koşullarını kötüleştiremez. Böyle bir şeye kalkışırsa, cayma bedeli ödemeden fesih hakkınız doğar.

Cayma bedelinizin tamamını biz ödüyoruz.
Bu da yalan. İSS’ler belli miktarda cayma bedelini karşılayabiliyor ama çoğu insanın zannettiği gibi eline nakit para vererek değil, kendi keseceği faturalardan düşerek karşılıyor. Bu tutar asla sınırsız değildir. ADSL/VDSL’de 120 lira, Superonline/Vodafone fiberde 500 lira. Güncel bilgi için yukarıdaki numaralardan İSS ile görüşebilirsiniz, tabi eğitimli bir elemana denk gelebilirseniz :laughing:. Bazı İSS’ler cayma bedeline konu olan ses, tv, cihaz ücretlerini karşılamıyor.

BTK’nın AKN düzenlemesi gereği tüm sözleşmeler iptal oldu, yeni sözleşme yapmazsanız zamlı fatura ödersiniz.
Palavranın daniskası. Bir ihlal yapmadığınız sürece hiçbir işletmeci sözleşmenizi/taahhütnamenizi tek taraflı feshedemez, taahhüt süreniz içinde kuruş zam yapamaz. Daha yüksek fiyatlı tarife kakalayıp, bir de taahhüt yenileyip aldığı primi afiyetle yiyecek çakal :gif_devil:

İnterneti çok kullanıyorsunuz/çok indirme yapıyorsunuz/kotanızı çok aşıyorsunuz, tarifenizi yükseltmezseniz internetinizi keseriz.
Bu gözler böyle bir yalan söylendiğini de forumlarda gördü :laughing: Para benim internet benim, istediğim gibi kullanırım sana ne !!! Duran, hoplayan zıplayan tarife kullanıyorsanız kotayı aşınca ek kota satın almadığınız takdirde ay sonuna kadar internetiniz kesilir, ay başı tekrar kullanıma açılır. Bunun haricinde böyle bir olay asla sözkonusu değil.

Yukarıda anlattıklarımın tamamı evinize gelen satış elemanları için de geçerlidir. Onlar da aynı şekilde kandırdıkları abone başına prim alıyorlar.

Sözleşme ve Taahhütname İmzalamadan Önce Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar

Kandırılmamak ve maddi zarara uğramamak için aşağıdaki adımları uygulamanız çok önemlidir.

1) Her işletmecinin, sitesinde sözleşme ve taahhütname örneklerini bulundurma zorunluluğu var. Başvurmak istediğiniz işletmecinin resmi sitesine girerek bu evrakları indirip baştan sona okuyun, anlamadığınız kısımları foruma sorun. Evraklarda yazmayan hiçbir vaade inanmayın.

2) İmzalayacağınız evraklar ile internetten indirdiğiniz ve incelediğiniz evrakların barkod ve revizyon numaralarını kontrol edip, aynı olduğundan emin olduktan sonra imzalayın.

3) Tarife/kampanya kısmını mutlaka kendiniz işaretleyin. Boş bırakırsanız sizin istediğiniz değil, onların istediği kampanyayı işaretleyebilirler.

4) Evraklara mutlaka tarih atın, tarih kısmını asla boş bırakmayın. Boş kaldığı takdirde elemanlar canları ne zaman isterse o zaman işleme alırlar.

5) Veri işleme ve ticari iletişim onayı vermeyin. Bu izinler, kişisel bilgilerinizi dolandırıcılara kadar satmanın ve taciz edilmenizin yasal kılıfıdır.

6) Kimlik fotokopiniz üzerine okunabilirliği bozmayacak şekilde firma ismi, işlem türü ve tarih yazın veya hangi işlemde kullanılacağını gösteren kaşe vurdurup tarih atılmasını sağlayın.

7) Bütün evrakların imzalı bir kopyasını mutlaka alın ve saklayın. Bu evraklar genellikle otokopili olduğu için bu konuda sıkıntı yaşamamanız lazım.

8) Aboneliğiniz başladıktan sonra online işlemlere girip tarife bilgilerinize ve taranmış evraklarınıza mutlaka bakın. Tahrifat yapılıp yapılmadığını kontrol etmek için elinizdeki evraklar ile karşılaştırın.

9)İşletmeciler ve bayileri/taşeronları ile yapacağınız telefon görüşmelerini, delil teşkil etmesi açısından kaydedin.

5 Beğeni

…diğer işletmecilerden veya altyapı sağlayıcısı Türk Telekom’dan abone bilgilerini (isim, cep no, adres, tarife/taahhüt/fatura bilgileri) parayı bastırıp alıyorlar.

Bu süreç nasıl işliyor gerçekten merak uyandırıcı. :thinking: Bu gelen para ne parası olarak kayıtlara geçiyor veya yapılan satış ne satışı olarak gösteriliyor acaba? Bu yetkili personelin kendi inisiyatifinde, sorumluluğunda gerçekleşen bir satış mı yoksa direkt firmanın üzerinden mi gerçekleşiyor?

Genelde bayiler yapıyor. Sistemden bütün abone verilerini çekip excel’e atıyorlar sonra el altından dolandırıcılara satıyorlar.

Size normal yasal olarak internet satıyorlar o kısımda bir şey yok. Sorun şu ki kelime oyunları ile sizi kandırıp eski internetin taahhütünün bittiğini söyleyip sanki kendilerine taşımış gibi yanıltıcı kelimeler kullanarak dolandırıcılık yapıyorlar ve bu sefer iki tane taahhütlü hattınız oluyor, iki operatörede ödeme yapmaya başlıyorsunuz. Onlar için ne oldu ? telefon ile arayıp yasal bir satış yaptı ve primini aldı. @Dr.Boone un dediği gibi muhtemelen bazı bayiler bir çok operatöre satış yapıyor ve kişi bilgilerini harici olarak sistemlerinde tutuyorlar. Mesela adres, isim, soyisim, kimlik numarası, taahüt başlangıcı gibi bilgiler var bunlarda. Prim için ise hangi operatörden satış yapmaları lazımsa taahhüt süreleri dolmaya yakın o müşteriyi arayıp diğer operatör için bilgilendiriyorlar. Eski hattınızı bayi iptal etmediği için ve sizin taahhüt sürenizin dolacağını bildikleri için arayan kişiye bu kişi bilgilerimi doğru biliyor, dolandırıcı değil şeklinde düşünüp güveniyorsunuz. Bunları sadece tahmin ediyorum, diğer ihtimal de bayiler farklı operatörlerin olsa da bir biri ile anlaşmıştır, o onun bilgilerini verir bu bunun bilgilerini verir çift taraflı kazanç ile de bu işi yapabilirler.

verilerin gizliliği falan deniliyor ama bilgilerimiz herkesin elinde dolanıyor ,özellikle bu dolandırıcılar nereden bilgilerimizi temin ediyor bunun mutlaka araştırılması lazım