İçeriğin asıl adresi: İnternette Kotaya, Kısıtlamaya, Düşük Hıza, Fahiş Fiyatlara Hayır! – İnternette Kalite Hareketi
2016/DK-THD/518 sayılı AKN kararında belirtilen 31 Aralık 2018 tarihinin yaklaşmasıyla Türk Telekom ve Turkcell Superonline tarafından AKN’siz, limitsiz tarifelerin açıklandığını görmeye başlamıştık. Söz konusu tarifelerde 4 Mbps’den başlayan tarifelerin en ucuzunun 60 TL olması gibi günümüz şartlarında çağ dışı olan bir durum göze çarpıyordu ve bu tarifeler yayımlandı! BTK’nın 2018 yılı 2. Çeyrek Pazar Verileri Raporu’na göre ülkemizde sabit genişbant abonelerinin %69’u 10-30 Mbps hız aralığındadır. Bu aralığa giren tarifelerin 80 TL civarından başlaması tüketicinin alım gücü ile orantısız bir duruma sebebiyet vererek internet kullanıcılarının 4 Mbps gibi hızlara 60 TL vermeye mahkum edecek ve bu da 5G’nin, nesnelerin internetinin konuşulduğu günlerde bilişim sektöründe lider ülke konumuna gelme hedefimizi sekteye uğratacaktır.
Örneğin, tüketici hakları konusunda karnesi kırık olan Amerika Birleşik Devletleri’nde bile 2015 yılında yetkili kurum olan FCC (Federal Communications Commission) tarafından alınan bir karar ile, genişbant internet hızı alt limiti 4 Mbps’den 25 Mbps’ye yükseltilmiştir. Türk Telekom ise 25 Mbps hız bir yana, 4 Mbps gibi ilkel bir hız için 60 TL ücret istemeye cüret edebiliyor.
1 Mayıs 2017’den itibaren 100 Mbps AKN’li (AKN sonrası 24 Mbps) tarife ile yaklaşık 78 TL’ye sınırsız 24 Mbps hizmetini 1,5 yıldır sunan Türk Telekom’un Limitsiz İnternet Çağı Kampanyası adı altında tarifelerine %45 zam yaparak ortalama 113 liraya satacak olması ne gerileyen enflasyon oranlarıyla ne de piyasa gerçekleriyle uyuşmamaktadır.
Fahiş fiyatların ardından bir diğer husus ise “e kadar’’ ibaresidir.İnternet bağlantısının kesintisiz sağlanması dışında İSS tarafından hiçbir sorumluluk alınmamasına neden olan bu ibare ile örneğin “100 Mbps’ye kadar’’ olan bir tarifede sadece 10 Mbps verilmesi dahi İSS’nin yükümlülüğünü yerine getirdiği anlamına gelebilmektedir. Bu da İSS’lerin altyapı yatırımı yapmaktan kaçınması için bir teşvik görevi teşkil ediyor ve tüketiciyi ciddi şekilde mağdur eden sonuçlara neden oluyor. Dolayısıyla “e kadar’’ ibaresinin kaldırılıp tarifedeki hıza göre garanti olarak belirli bir taban hız verme ve alınabilecek ortalama hızı açıklama zorunluluğu getirilmesi tüketicinin korunması adına gereklidir.
Söz konusu düzenlemede en önemli eksikliklerden birisi kota konusunun es geçilmesiydi. İSS’lerin son 1,5 yıldır bu açığı istismar ettiğine şahit olduk. “Kota, AKK ve sınırsız internet” şeklinde bir hiyerarşi oluşturursak kota en alt seçenek olarak kalacaktır. İkinci kademeden üçüncü kademeye çıkma yönünde bir düzenleme varken tüketicinin menfaatini korumakla yükümlü olan BTK’nın, tüketicinin bir adım ileri gitmesi yerine iki adım geri düşmesine seyirci kalmayacağına tüketiciler olarak inanıyoruz. En kısa sürede kota adı altında kotası bitince kapanan ve kotası bitince aşım ücreti istenen internetin gündemimizden çıkması için önceki karardaki açığın kapatılacağını düşünüyoruz.
İnternet, televizyondan farklı olarak karşılıklı alış-veriş içeren bir bağlantı türüdür. Bulut bilişim, bulut depolama gibi hizmetlerin yaygınlaştığı, mesajlaşma uygulamalarında görsel öğelerin arttığı bir dönemde indirmenin en az yarısı kadar upload hızı olması elzemdir. Ülkemizdeki upload meselesi ele alınarak en az, indirme hızının yarısı olacak şekilde yeniden düzenlenmesi bizi bir adım daha ileri götürecektir.
Çağ dışı kalmış ADSL bağlantıdan acilen kurtulunmalı ve fiber altyapı dönüşümü başlatılmalıdır. İSS’lerin her yıl kazançlarının belirli bir miktarını altyapı yatırımına harcaması yönünde bir kanun çıkarılarak altyapının gelişmeye zorlanması gereklidir.Yatırım konusunda kolaylıklar sağlanmalıdır. Aksi halde İSS’lerin keyfi yatırımları ile köhnemiş ADSL altyapıdan kurtulmamız pek mümkün gözükmüyor. En az yatırımla en çok kazanç sağlamaya çalışan İSS’lerin böyle bir istekleri yok. Dolayısıyla altyapı yatırımı BTK tarafından zorunlu kılınmalı ve böylece İSS’ler, çürük altyapı ile fatura kesmek yerine müşteri memnuniyetine de önem vermeye teşvik edilmelidir.
Tüketicilerin çok şikayetçi olduğu bir diğer konu “port yok’’ bahanesidir. Bu bahane yüzünden tüketiciler mağdur olmaktadır. Ortaya çıkan bu mağduriyetlerin giderilmesi olumlu olacaktır. İnternet, temel iletişim hakkıdır.
Ülkemizin jeopolitik konumu, şehirlerimize Zambiya, Bulgaristan, Kosova, Mozambik gibi ülkelerde bile olan internet trafik değişim noktası (IXP) kurularak değerlendirilmelidir. Böylece verinin Türkiye içerisinde kalması, bağlantı maliyetlerinin düşürülmesinin sağlanması ve bunlarla birlikte, Doğu-Batı arasında bir geçiş noktası olarak ülkemizin büyük şirketler açısından bir cazibe merkezi haline getirilmesi için girişimlerin başlatılması adına daha fazla geç kalınmaması hem İSS’ler hem de tüketiciler için faydalı olur.
Tüm bu istek ve şikayetlerimiz ışığında 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanunu’na göre tüketici menfaatini korumakla görevli olan BTK tarafından biz tüketicilerin yararına adımlar atılması beklentisi içerisindeyiz. Tüketiciler olarak makul fiyatlı, yüksek hızlı, kotasız, kısıtlamasız, kaliteli ve dünya standartlarında bir internet deneyimi talep ediyoruz.
Kampanyayı imzalamak için: https://www.change.org/p/internette-kotaya-kısıtlamaya-düşük-hıza-fahiş-fiyatlara-hayır